“De Grensmaas vertelt…” een culturele parel van 2016!

img_3933

“Wat was eigenlijk het meest indrukwekkende? De eenzame trompettist die, hoog boven een grindberg in de top van een transportband die als de nek van een reuzendinosaurus uit het lansdschap oprees, een fragment uit Promenade van Mousorgski speelde? De twee graafmachines die statig, met afgemeten bewegingen, een pas de deux dansten op de klanken van Che gelida manina van Puccini? De klankcomposities op basis van gedichten van Leonard Cohen, uitgevoerd door stemkunstenares Maja Jantar, begeleidt door gigantische grindverwerkende machine Rotterdam 15? Of toch het Miserere Mei, gespeeld door fanfare Sint-Cornelius uit Borgharen, als een in memoriam voor het verdwenen dorp Herbricht, tonen die langzaam wegstierven over de Maas? Ach, eigenlijk was het een aaneenschakeling van hoogtepunten, de landschapsopera De Grensmaas vertelt, een meesterstuk van artistiek leider Paul Coenjaarts en regisseur Sybrand van der Werf. Uitgevoerd in een entourage – het normaal gesproken ontoegankelijke grindwinningsgebied Itteren – die in het vervreemdende schemerlicht van een vroege voorjaarsavond een andere wereld, bijna een onwerelds werd. Belofte van de Stichting Ragen, initiafnemer van het project: dit gaan we misschien vaker doen, op andere plekken in de provincie. Komt daar nog wat van? En waar kan ik kaartjes krijgen?”

culturele-pareltjes-2016

aldus Guus Urlings in Dagblad de Limburger van 29 december 2016.