Kaspar König / The Inflatables

Klankkunstenaar_Kaspar_König

Kaspar König, Zürich.

Kaspar König laat zich door de context en de omgeving graag inspireren voordat hij aan het werk gaat. In zijn geluidskunst vervolgens wordt d.m.v. composities, instrumentenbouw en beeldende werken zijn visie ten gehore gebracht.151211_frei_Kasparkoenig Zijn brede interesses in wetenschap, design, performances en metaforen maken het hem mogelijk om een stad als een instrument (MCIMI) te ontdekken, met een gitaarfiets de straat tot grootste partituur van de wereld te verklaren en in zijn huidige positie met een windtunnel piano te spelen. Afgestudeerd als industriedesigner in Berlin en met een master in klankkunst en compositie in Mainz werkt de kunstenaar nu aan de Kunstacademie in Zürich. Daar is hij bezig met onderzoek rondom de wind en houdt hij zich bezig met het maken van muziek met kleuren.

The Inflatables
(inflatable legs for the machinery in the harbour)

De machines in het grensmaasproject zijn reusachtig en winnen het grind die elders weer tot bebouwing leidt. Zij staan ook als teken voor de „man-made-nature“ en de ingrepen in het landschap in deze grote schaal. Als een soort sprinkhanen die niet plunderen maar nieuwe natuur achterlaten. Met de Inflatables aan de Machines lijken deze sprinkhanen te bewegen als grote wandelende takken of sprinkhanen in slowmotion. Gedurende deze metamorfose wordt ook een klinkende compositie weergegeven die met deze facetten omgaat. Kun je van bouwgeluiden natuurgeluiden simuleren? Deze performance bewijst dat dit mogelijk is en poetisch tegelijk. Met een echt koor worden deze geluiden nu ook nog eens vocaal nagedaan en lopen de koorleden al langzaam de weg van de Promenade. De Inflatables zijn gemaakt door Bernadette Huibers en Oscar Aerts.

Zie: Kaspar König