Theaterrecensie in De Limburger

13263949_994926807281244_974767878472214497_n

Theaterrecensie

Compositie van grind, water en graafmachines

Wat is eigenlijk het indrukwekkendste? Een eenzame trompetist die hoog boven een grindberg in de top van een transportband die als de nek van een reuzendinosaurus uit het landschap oprijst, een fragment uit Promenade van Moessorgski speelt, ijle klanken die verwaaien in de wind? De twwe graafmachines die statig met afgemeten bewegingen, een pas de deux dansen op de klanken van Che gelida manina van Puccini? Of de klankcomposities op basis van gedichten van Leonard Nolens en Lut de Block, waarbij stemkunstenares Maja Jantar niet alleen begeleid wordt door een instrumentaal ensemble, maar ook door de gigantische grindverwerkende machine Rotterdam 15? En vergeet vooral ook niet het Misere mei van Gregorio Allegri, een requiem voor het Belgische Maasdorp Herbricht dat op de nominatie staat om te verdwijnen, en zijn ziel gedeeltelijk al verloren heeft. Fanfare Sint-Cornelius Borgharen speelt het stemmig en ingetogen, tegen de achtergrond van een onverwacht fraaie onranje zonsondergang boven het kabbelende water van de Maas. De Maas die de muze is van de landschapsopera ‘De Grensmaas vertelt’, en tegelijkertijd ook steeds de hoofdrol speelt. Artistiek leider Paul Coenjaarts en regisseur Sybrand van der Werf hebben met deze landschapsopera een meesterstuk afgeleverd. Het publiek, dat in groepsverband door het grindwinningsgebied van het Consortium Grensmaas bij Itteren wordt geleid, valt van de ene verassing in de andere, met dank aan een internationaal gezelschap van muzikanten, theatermakers, beeldende kunstenaars, componisten, klank- en stemkunstenaars, dichters. En dat in een gebied dat op zich al verrassend en onwennig is, want normaal ontoegankelijk, land van water, land van grind. Een andere wereld. Bijna een onwerelds, zeker als het begint te schemeren. En dan na afloop met de boot over de donkere Maas terug naar de lichtjes van Maastricht, het hoofd boordevol indrukken en klankervaringen. Je zou meteen weer terug willen.

Guus Urlings